vemona portal

Temat: co dziś było na polskim?
na podstawowym bylo:
1. opisz odrodzona polske na podstawie fragmentu przedwiosnia
2. opisz model rodziny na podstawie tanga mrozka i chlopow
+ czytanie ze zrozumieniem o 'magii jezyka' - tekst latwy i przyjemny,
rozwiazuje sie bez wiekszych problemow:)

rozszerzony:
1. analiza interpretacja wiersza w.h. audena - muzeum sztuki wspolczesnej
2. cos o grotesce na podstawie opowiadania mrozka i szewcow

osobiscie wybralem temat 1 na podstawowym i 1 na rozszerzonym

pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,35062923,35062923,co_dzis_bylo_na_polskim_.html



Temat: matura z polskiego maj 2008
kochani,
nigdy na maturze nie bylo literatury wojennej oraz zagranicznej.
zawsze natomiast jest dramat, a z dramatów nie było tylko
Świętoszka.Z drugiej strony kilka rocznic związanych z okupacją,
kwestia Żydowską- nigy nie było Nad Niemnem(przypominam obowiązuja
tylko 2 frag. z mogiłami) Glorii Victis. Można porównac to do np.
Lalki.
Rok Wyspiańskiego był w tamtym roku, a na maturze była Granica,
Przedwiosnie i Dziady.
Chłopi byli 3 razy pod rzad 3 lata temu na pr. normalnej i
poprawkowej.
Wiec trudno co kolwiek typowac.
Ludzie Bezdomni moga byc zestwien z Dzumą (zawód lekarza)
Tango np. z Chłopaki (rodzina) lub ze Świętoszkiem(tez rodzina,
absurd)
Nigdy nie bylo Ferdydurke i O MATKO ABY NIE BYŁO.

Damy radę nową mature można spokojnie napisać bez czytania całych
stronic tych kolosów;)
powtórzcie sobie do każdej lektury walory szczegolne bo tym można
nadrobic-np. to ,że po premierze Wesela Wyspianski zostal
okrzykniety wieszczem narodowym- i juz 1 punkci wiecej+ hasła
zwiazane z utworami, epokami- np. chłopomania,emancypacja kobiet
(orzeszkowa)


Jeżeli ktoś zdaje WOS to koniecznie powtórzcie sobie Państwo i
politykę. Politykę zagraniczną (racja stanu), utroje panstw
(prezydencki, kanclerski)
mniejszeości etniczne (zwłaszcza Romowie) i prawa człowieka. z prawa
to podstawy - norma prawna np.

^mowa o WOSie rozszerzonym rzecz jasna ;]

POWODZENIA WSZYSTKIM ZYCZE!!!!!!!!!!!
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,77307437,77307437,matura_z_polskiego_maj_2008.html


Temat: matura z polskiego maj 2008
Wiecie co moi drodzy, właśnie przeczytałam Wasze typy i tak się zastanawiam czy faktycznie nie będzie tematu z Tanga, bo jak kończyłam szkołę zaoczną to dyrektorka dzień przed egzaminem pisemnym na biegu drukowała nam nowe tematy: miały być fragmenty Lalki i czegoś tam a zmieniła na coś takiego: Dwa modele rodziny. Porównaj rodzinę przedstawioną w podanym fragmencie „Tanga” Sławomira Mrożka z rodziną Borynów ukazaną w „Chłopach” Władysława Reymonta. Zwróć uwagę na relacje między różnymi pokoleniami i scenerię, w której bohaterowie zostali umieszczeni, może coś w tej zmianie było??? Jak myślicie???
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,77307437,77307437,matura_z_polskiego_maj_2008.html


Temat: motyw TAŃCA na ustnej!!!pytania egzaminatorów
1.W jaki sposó na przestrzeni wieków ukazywano motyw tanća w
literaturze i sztuce. dwołaj sie do wybranych przykładów.
2.Jak w sposób symboliczny można odczytać taniec?(tu poszczególne
teksty)
3.Kto z kim w dramacie Mrożka wykonuje taniec, dlaczego akurat
tango, czemu to służy? Przy Tangu może paść tytanie odnośnie relacji
zachodzących pomiędzy domownikami, o konflikty, jakie miały tam
miejsce, należy zwrócić uwagę na odwrócenie ról w rodzinie,
poszukiwanie idei i przywrócenie tradycji
4.Dlaczego Wesle Wyspiańskiego kończy sie chocholim tańcem?(symbol
należy odczytać również). Charakterystyka chłopów i Inteligencji
może się pojawić, pytanie dotyczące jakie duchy pojawiją się
poszczególnym bohaterom i dlaczego takie im. Dlaczego nie doszło do
powstania? te wszystkie odpowiedzi zmierzają do finałowego końca.
5.Porównać jak przedstawiony został motyw dance macabre w Rozmowie
mistrza... i na obrazie.Opisać śmierć przedstawioną w wierszu
Rozmowa....
6.Jeśli chodzi o obrazy - jakimi środkami malarskimi ukazali autorzy
dzieł motyw tańca, podaj różnice i podobieństwa.
7.Czego symbolem jest polonez, który tańczą bohaterowie w Panu
Tadeuszu, jaka jest jego wymowa?
Ogólne: Jakie widzisz różnice i podobieństwa w sposobie
przedstawiania motywu śmierci w dziełach sztuki na przestrzeni wieków
5.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,79366192,79366192,motyw_TANCA_na_ustnej_pytania_egzaminatorow.html


Temat: Polski - jak wam poszło ???????????????????
tez moge powiedziec ze poszlo mi 'tak sobie'

na podstawowym bylo:
1. opisz odrodzona polske na podstawie fragmentu przedwiosnia
2. opisz model rodziny na podstawie tanga mrozka i chlopow
+ czytanie ze zrozumieniem o 'magii jezyka' - tekst latwy i przyjemny,
rozwiazuje sie bez wiekszych problemow:)

rozszerzony:
1. analiza interpretacja wiersza w.h. audena - muzeum sztuki wspolczesnej
2. cos o grotesce na podstawie opowiadania mrozka i szewcow

osobiscie wybralem temat 1 na podstawowym i 1 na rozszerzonym

pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,32477,35058931,35058931,Polski_jak_wam_poszlo_.html


Temat: Polski ze stycznia - pytanie
Polski ze stycznia - pytanie
przed chwilą ściągnęłam sobie arkusz podstawowy z polskiego i mam wątpliwość.
czy w temacie drugim dot. ukazania rodziny w Tangu i Chłopach, faktycznie nie
było fragmentu z Chłopów, tylko kawałek Tanga, czy może ktoś kto wprowadzał
arkusze do internetu pominął frag. z Chłopów?
proszę o odpowiedź.



Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,32477,39985965,39985965,Polski_ze_stycznia_pytanie.html


Temat: Bol glowy
jan_stereo napisał:

> ala.l napisała:
>
>
> > Aska byla u rodzicow w anglii,zyje i studiuje tutaj..czyli w
> > germanii..
>
> Cos czulem, ze to czary mary jakies.

nie patrz oczyma wlasnych wad na swiad )))
>
>
> > Nie! Ciebie chce miec w swojej rodzinie ))
>
> A do tanga trzeba dwojga :")
-czy Ty widziales kiedys zebym ja chlopa o zdanie pytala?


Chcesz skonfrontowac wirtualia z rzeczywistoscia c
> zy nie ?
>
>
meyby yes meyby not-dobrze napisalam po anglijsku?

wiecie co..
odkrylam ze coraz bardziej czlowiek potrzebuje angielskiego..
kiedys sie uczylam..ale mnie wyparowalo..
to objaw starzenia sie mozgu ))



Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,48376,71131468,71131468,Bol_glowy.html


Temat: Gdzie jest Władek B.?
Władyk tera jest pud moją kuntrolą, un tera za grzechy swoji mocnu żałuji i na
kiepełe popiół sypi. Ali trza być człowiekim, ta który z was bez winy ta niech
pirszy szpulni kamuienim jakim. Ta trza Władykowi dać szansy, niech si chłop
zreflyktuji cu "dubrego" narobił. Ta te dóktory Haydery i Carramby jemu nigdy ni
wybaczom, że un na sesji ni przyszed. Ali Władyk rachunyk sumienia zrobił, za
grzech żałuji i óbiecał, ży drugi raz w tangu ni pójdzi,żeb'y jak gu prósili.
P.S. Bratu jobrave Bóg zapłać za nówiuśki koszulji dla Władka, dar tyn zy serca
szczyrego przyjmimy i rózdamy między bidnych - tak póstanowił Władyk w ramach
rysocjalizacji. Kontakt zy mną na telefón sieci Ródzina Ojca Tadyusza. Szczynść
Boży i dzinkuji za datki dla pówodzian, bardzó si nam przydały.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,165,98121689,98121689,Gdzie_jest_Wladek_B_.html


Temat: Anonimowi Alkoholicy z ulicy
Brat mojego faceta umarł jako bezdomny na ulicy.

To był inteligentny ponoć człowiek. Pisał jakieś broszury, opowiadania. Miał
parę biznesów. Ale każdy biznes interesował go tylko w fazie rozkręcania, potem
P. "szedł w tango". Przepijał kolejne mieszkania, terroryzował rodzinę, dom
utrzymywała żona.

Gdy jego synowie wyrośli na dwóch silnych chłopów (jeden został policjantem),
postawili ultimatum: tatuś ma wstęp do domu, ale tylko po trzeźwemu.

To się okazało warunkiem nie do przeskoczenia.

Rodzeństwo próbowało mu pomóć, ale P. robił wściekłe awantury w każdym miejscu.
Niszczył meble, obrażał domowników i gości. Mój K. i ich siostra, M. szybko
spasowali.

Byłam wtedy w drugim może roku znajomości z K., jechaliśmy na jakieś spotkanie
literackie (K. pisze). Cali w skowronkach i zakochani. Spotkaliśmy jego brata w
okolicach Dworca Centralnego. Ja się schowałam za słup ogłoszeniowy. K. poszedł
zamienić z bratem parę słów.

P. mówił, że bardzo boi się zimy (był na ulicy od paru miesięcy). Tej zimy już
nie przeżył. Ponoć niekiedy odwiedza K. we śnie.

Czy ktoś umiałby mu coś powiedzieć?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,176,50910666,50910666,Anonimowi_Alkoholicy_z_ulicy.html


Temat: Co to będzie...04.05... temat...?!
takie były tematy dotychczas:

Arkusze diagnostyczne do egzaminu maturalnego - grudzień 2005 r.

Temat 1. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów Pana
Tadeusza i Dziadów cz. III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi w Rosji
początku XIX wieku.

Temat 2. Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I
tomu powieści.

Egzamin maturalny - maj 2005 rok

Temat 1. Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka
Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych
fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.

Temat 2: Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę
Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z
których pochodzą fragmenty.

Arkusze maturalne sesja zimowa 2006 rok

Temat 1. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez
bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: Przedwiośnie jako
powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski.

Temat 2. Dwa modele rodziny. Porównaj rodzinę przedstawioną w podanym fragmencie
Tanga Sławomira Mrożka z rodziną Borynów ukazaną w Chłopach Władysława Reymonta.
Zwróć uwagę na relacje między różnymi pokoleniami i scenerię, w której
bohaterowie zostali umieszczeni.

Arkusze maturalne maj 2006 rok

Temat 1. Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu
Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem
bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.

Temat 2. Kłótnia u Borynów. Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława
Reymonta i scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I
tomu powieści określ
przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny.

Arkusze matura próbna 15-17 listopada 2006 r.

Temat 1. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
bohatera oraz jego stosunek do natury.

Temat 2. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście
ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz
Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana.
Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów.

Myślę, ze moze w piątek bedzie jakaś lektura, która dotychczas sie nie pojawiła.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,60584675,60584675,Co_to_bedzie_04_05_temat_.html